Gallery

Pengalaman Suami Jaga Isteri Hamil, Sang Suami Wajib Baca

9 BULAN KEJAP JE. TAPI CABARAN BESAR. SETUJU KE?

Nak besarkan anak bukan perkara mudah. Tambah-tambah nak jaga kesihatan mereka. Makanan adalah benda sinonim dengan anak-anak. 

Anak-anak (baby) kalau menangis biasanya lapar atau buang air besar. Nak urus yang itu, suami perlu banyak kesabaran dan 'ketelitian'. Tambah-tambah anak pertama.

Sebelum anak dilahirkan itu semasa isteri hamil. Pemakanan ibu hamil (secara langsung supply kepada baby dalam kandungan) kena jaga elok-elok. Nutrisi dan kuantiti makanan. Walaupun tidak berselera kena juga makan.

Menu Masakan Ibu Hamil 

Masa mula-mula Isteri mengandung punyalah gabra nak jaga pemakanan isteri (Lagi cabaran kalau Isteri alahan teruk). Ye la, masa kahwin dulu fikir nak anak sahaja. Tak terfikir kena hadapi fasa semasa hamil. 

Walaupun saya dalam bidang makanan ( Food Biotechnology ) tapi saya bukan pakar masakan. Sekadar ayam goreng kicap, masak merah tu boleh la. Nak lebih-lebih macam Siakap 3 Rasa tu memang hangus la ikan. Huhu.

Untuk dapatkan menu masakan khas untuk ibu hamil saya selalu rujuk Menu Masakan Untuk Ibu Hamil di laman web Baby Centre. ( Klik link ini )

Menu masyaallah memang sedap dan menarik, penuh dengan nutrisi. kalau isteri mampu memasak (tidak alahan teruk) isteri akan memasak. Kalau alahan, suami kena bantu.

Ok, itu bab menu yang mabeles. Sekarang nak cerita tentang nutrisi pemakanan pulak.

Nutrisi Pemakanan Ibu Hamil

Antara yang selalu saya beli iaitu sayur, buah dan lauk. 

Sayur yang biasa beli Bayam. Kailan jarang beli sebab mahal. Ni yang banyak dengan kandungan Zat Besi. Untuk bekal Zat Besi (Iron), saya belikan juga Buah Aprikot. Beli yang kering. Di Kedai Manz Delight dekat Warta Bangi ada jual. Zat Besi untuk perkembangan otak 

ibu hamil tidak mendapat zat besi yang mencukupi untuk menjana penghasilan hemoglobin bagi ibu & kandungan, mereka berdua akan mengalami Anaemia akibat kekurangan zat besi. Yang ini paling ditakuti apabila kes Hb rendah. ( Untuk bacaan lanjut tentang Anaemia, klik di sini )

Kalau buah, biasanya pisang, bila ibu Hamil yang alahan teruk, selera makan berkurang, so boleh cover dengan pisang. Pilih Pisang yang baik-baik. Pisang banyak energy. Bekal tenaga untuk ibu hamil.
Masalah yang biasa dihadapi oleh ibu hamil ialah Sembelit, Jadi, saya belikan juga buah Betik. Kandungan fiber (serat) bantu untuk penghadaman ibu hamil. Di samping itu air masak perlu diminum dengan kerap dan banyak supaya dapat elak sembelit.

Bab lauk ini mencabar skit. Bukan sebab beli tapi nak masak menu yang best masalah skit. Ikan Bilis tu memang selalu ada dalam peti ais. Ayam & ikan selalu gilir. Setakat ikan cencaru tu boleh la. Nak beli ikan kembung memang kembung duit. Mahal. Sekali sekala boleh.

Daging pun bagus juga. Biasa saya beli di Pasar Nilai 3. Kena cari daging lembu kampung. Jangan daging frozen. Daging Kampung lebih fresh dan sedap.

Nak kata senang, memang susah juga nak jaga pemakanan Isteri hamil.

Tapi sekarang dah mudah. Siap ada vitamin & supplement. Bukan sekadar bekal vitamin je. Siap dengan cadangan ikut trimester sepanjang kandungan.

Yang suami boleh tarik nafas lega. Si isteri confirm tersenyum lebar.

Suami boleh hadiakan kat isteri atau sama-sama pakat duit. Saya terselamat sebab isteri memang dah lama guna produk ni. Dia pun ada consult orang untuk guna. 

Produk ni nama Shaklee. Bukan produk buat kat kilang biasa. Produk ada tim researcher tersendiri.

Untuk suami dan isteri, boleh contact wife saya Nur Bahijah 014-8281356. Pengedar Shaklee Nilai, Sepang, Seremban, Putrajaya, Bangi dan sekitarnya

Nak baca lebih lanjut tentang pemakanan semasa hamil boleh klik link ini
Set Hamil Shaklee

E-Book Set Hamil Shaklee

=======================
SET KHAS UNTUK IBU HAMIL ~ Seamless Mom
=======================

Boleh contact (PM)  Nur Bahijah Marzuki Atau whatsapp je nak apa. Bagitau nama produk dan tempat nak deliver kat 014.8281.356. Mudah je kan

YANG MENARIKNYA korang akan dapat eBook percuma. Yang dituliskan khas oleh Master Ainul Shahrazad 

Kata Master Ainul, bagi
✔ Ibu2 hamil yg ada GBS 
✔ Ibu2 hamil yg ada masalah bayi pre mature during previous pregnancy 
✔ Ibu2 hamil yg alami low hb
✔ Ibu2 hamil yg ada darah tinggi, kencing manis 
✔ Ibu2 hamil yg selalu sakit belakang 
✔ Ibu2 hamil yg alami alahan yg teruk 

Anda dialu-alukan utk consume set Hamil Seamless Mom; set Hamil Terbaik & Semulajadi.
Dgn setiap pembelian set Hamil Seamless Mom, anda akan dihadiahkan dgn Ebook PERCUMA dan konsultansi yg berterusan.

Set Ibu Hamil. Apa kandungannya? Wow

Energizing Soy Protein (ESP):
Disediakan dari Soya Non-GMO yang bekalkan 9 Amino Acid penting untuk pembinaan dan memperbaharui sel-sel tisu, hormon dan enzim tubuh. Memberi tenaga bagi ibu hamil. Dan kuatkan rahim ibu.

Vitalea
Diformulakan dengan zat besi, mengandungi 28 vitamin dan mineral lengkap untuk kesihatan menyeluruh dan tumbesaran bayi. Zat besi penting untuk pembinaan sel darah merah

Vitamin C
Menguatkan sistem imun badan serta melindungi sel-sel tisu dalam badan dari penyakit. Ia penting untuk kesihatan gusi, gigi dan tulang

B-Compleks
Membekalkan 8 jenis Vitamin B termasuk Acid Folic untuk elakkan kecacatan tiub neutral bayi

Ostematrix
Membekalkan 1000mg kalsium harian untuk tulang dan gigi yang kuat serta mengelakkan komplikasi ibu ketika melahirkan bayi

Omega - DHA - EPA
Untuk otak dan mata perkembangan bayi. Juga untuk jantung ibu

RM390 utk 4-6 bulan consumption.

Jimat kan??

Ibu yang sihat akan melalui tempoh hamil 9 bulan yg sangat menggembirakan
Pengalaman Suami Jaga Isteri Hamil, Sang Suami Wajib Baca Pengalaman Suami Jaga Isteri Hamil, Sang Suami Wajib Baca Reviewed by bahijah on 8:06 PM Rating: 5

No comments:

Social

Powered by Blogger.