Gallery

Tips Kurangkan Gemuk Air Dalam Masa Singkat - Produk Shaklee Untuk Kurus

Tips Kurangkan Gemuk Air Dalam Masa Singkat - Produk Shaklee Untuk Kurus


Mula-mula tak faham gemuk air ni macam mana. Ingatkan gemuk air ni disebabkan minum air banyak sangat Jadi takut la plak nak minum air, padahal minum banyak air kosong bagus sebab ia membantu buang toksin dari badan. 


Ada seorang kawan Ija, masa dalam pantang dia bagitau mak dia tak bagi dia minum banyak air. Alasannya sebab takut gemuk air, padahal dalam pantang kena minum air banyak sebab nak breastfeed baby.

produk shaklee untuk kurus, tips kurangkan gemuk air
Cara atasi gemuk air dengan kaedah Shaklee

Bagaimana Nak Kurangkan Gemuk Air? Apa Kaitan Dengan Garam?


Apabila diet kita dipenuhi dengan makanan yang tinggi dengan garam, garam tersebut akan masuk ke dalam saluran dan sistem badan kita. Cara garam tersebut keluar? Adalah melalui perkumuhan samada melalui peluh atau air kencing. Namun begitu, garam lebih efektif dibuang melalui peluh berbanding air kencing.

Kebanyakan orang yang gemuk air biasanya kurang bersenam dan terlalu banyak makan makanan tinggi garam contohnya junk food, fast food, jeruk, fries, makanan dalam tin, kicap dll).

Bila garam tidak dibuang daripada dalam badan, ianya akan mendap dalam sel badan kita. Ini menyebabkan kondisi hyptonik dalam sel badan kita yang mana air akan ditarik masuk ke dalam sel badan supaya concentration dalam sel badan kembali normal. Inilah sebenarnya gemuk air.

Contohnya macam ni, pernah tak kalau kita makan di restoran atau dekat luar la, lepas makan kita rasa dahaga sangat. Nak minum air je.

Ija ada tengok WHI, Kevin Zahari  garam ni sifatnya penyerap air. Jika makanan yang kita ambil banyak garam, lepas makan rasa dahaga melampau, ini kerana badan kita kehilangan banyak air sebab garam dah serap. Kalau time sahur, sebab tu kita tak digalakkan ambil makanan yang tinggi garam, bila garam dah serap air, tak sampai tengahari tak tahan sebab dahaga yang teramat.

Oleh sebab tu kita kena SAY NO untuk garam berlebihan. Bila makan dekat luar dekat kedai benda yang kita tak boleh nak elak bab garam ni, sebab makanan luar memang tinggi garam. Musuh utama garam adalah potassium



Tanda-tanda orang yang gemuk air:

1. Lompat-lompat depan cermin

Yang flabbing (menggelebeh, tak pun kalau lompat tu ada bahagian kulit yang ikut melompat sekali) – itu boleh kata air laa

2. Cubit dengan 2 jari  (cubit macam penyepit).

Yang dapat cubit tu subcutaneous fat + air

3. Poke ur body

High water retentions – badan jadi flabby, lembik sana sini, kencing jadi kurang

4. Checkup di Klinik / Hospital atau mana-mana pusat kesihatan

Anda ingin tahu bagaimana kurangkan gemuk air? Jom kita kongsikan dengan anda.


Tips Kurangkan Gemuk Air Dalam Masa Singkat



1. Tingkatkan pengambilan makanan mengandungi potassium tinggi.

Potassium adalah nutrien penting yang digunakan untuk mengekalkan keseimbangan cecair dan elektrolit dalam badan. Kekurangan potassium boleh menyebabkan keletihan, cepat marah, dan tekanan darah tinggi (tekanan darah meningkat).

Melainkan jika anda memerlukan dialisis, atau mempunyai keadaan khas, berlebihan potassium daripada sumber semula jadi adalah hampir mustahil; Walau bagaimanapun, kalau ambil berlebihan boleh menyebabkan loya, muntah, dan juga serangan jantung. Potassium daripada sumber makanan semula jadi, seperti yang disenaraikan di bawah, dianggap selamat dan sihat.

Contoh makanan yang kaya dengan potassium adalah pisang, kurma, dan avocado.

produk shaklee untuk kurus, tips kurangkan gemuk air
Contoh makanan kaya dengan potassium

2. Kurangkan pengambilan garam

produk shaklee untuk kurus, tips kurangkan gemuk air
Garam berlebihan adalah punca gemuk air

Sebenarnya dalam diet seharian terlalu banyak garam dalam makanan kita. Sebabnya dalam sos-sos seperti sos tomato, dalam makanan diproses pun semuanya sebenarnya telah ditambahkan garam. Selain boleh menurunkan berat badan, pengurangan pengambilan garam boleh membantu mengelakkan banyak lagi penyakit kronik, terutama berkaitan dengan buah pinggang dan darah tinggi.

Tips: Kurangkan garam dalam makanan, disamping itu boleh tukarkan garam yang biasa diambil yang bersifat sintetik, kepada garam semulajadi seperti garam bukit dan garam semulajadi. Selain mengelakkan masalah penyakit, garam semulajadi juga mengandungi banyak mineral dan khasiat yang baik untuk tubuh.

Beza garam putih, garam bukit dan garam semulajadi.

3. Kurangkan pengambilan gula


produk shaklee untuk kurus, tips kurangkan gemuk air


Gula Berlebihan antara faktor peningkatan berat badan

Memang semua dah ketahui bahaya pengambilan gula berlebihan ni. Selain dalam minuman, gula banyak dimasukkan dalam pastri, kuih muih, air dan masakan lain. Berlebihan gula boleh meningkatkan paras insulin yang seterusnya membawa kepada penyakit kencing manis. Bila tahap insulin tinggi, ianya akan mengganggu proses pembuangan sodium / garam dalam badan sebab badan tengah sibuk pasal tahap gula dalam darah.

Ia juga boleh mengurangkan kebolehan badan untuk menggunakan natrium secara berkesan.

4. Elakkan makan berlebihan

Puasa kan, jadi elakkan jadikan masa berbuka tu sebagai membalas dendam sebab tak makan. 🙂 Makan sekadar yang cukup. Jika anda makan berlebihan akan menyebabkan kesukaran kepada badan anda untuk proses penghadaman dalam tempoh singkat tersebut. Akibatnya puasa patutnya dapat kuruskan badan, tapi anda naik badan pula. 

5. Bersenam

Pastikan anda memperuntukkan sedikit masa untuk bersenam, walaupun berpuasa. Ada senaman yang sesuai untuk orang berpuasa. Anda boleh cuba. 

6. Minum air 8 hingga 10 gelas sehari

Air kosong ya, bukan air bergula. Ini kerana air membantu mengelakkan hidrasi. Banyak minum air kan nanti banyak buang airnya. so garam akan keluar juga melalui air kencing, selain peluh.


produk shaklee untuk kurus, tips kurangkan gemuk air

Air penting untuk memudahkan pengaliran bendalir

Pengambilan suplemen yang membantu mengurangkan berat badan

Di antara produk pelangsingan badan Shaklee adalah:


Untuk protein, mengenyangkan dalam tempoh masa yang lebih lama dan mengekalkan otot (elak badan nampak menggeleber dan kendur selepas berat badan berkurang).

2. Cinch Tea Energy Mix

Meningkatkan metabolisme badan. Membantu badan lebih bertenaga


Membakar lemak dan memecahkan lemak untuk memudahkannya untuk dikumuhkan.


Elakkan sembelit, untuk detox dan angkut lemak untuk dikumuhkan.


Fungsi detoks dan mengangkut lemak untuk dikumuhkan.

6. Energizing Soy Protein (ESP)

Protein, kalori rendah dan mengenyangkan lebih lama.

7. Omega Guard

Membakar lemak, membantu mengempiskan perut.

Tak semestinya ambil semua, anda boleh suai padankan set kurus ini mengikut bajet dan situasi anda. Pengambilan cara makan juga harus dijaga, untuk memastikan kita dapat melalui lifestyle yang lebih sihat. Hubungi Ija segera untuk keterangan lanjut.

Ucapkan selamat tinggal kepada gemuk air! SAY NO untuk garam dan gula berlebihan.

Your Shaklee Independent Distributor

Nur Bahijah Marzuki
SID1034684

Facebook: Nur Bahijah Marzuki
Page: Saya Pilih Makan Sihat
Emel: masterbahijah@gmail.com
SMS  / Whatssap  014-8281356

Pengedar Shaklee Nilai dan Sepang
produk shaklee untuk kurus, tips kurangkan gemuk air

Tips Kurangkan Gemuk Air Dalam Masa Singkat - Produk Shaklee Untuk Kurus Tips Kurangkan Gemuk Air Dalam Masa Singkat - Produk Shaklee Untuk Kurus Reviewed by bahijah on 11:22 AM Rating: 5

No comments:

Social

Powered by Blogger.