Gallery

7 Sebab Kenapa Anda Perlukan Supplement?

7 Sebab Kenapa Anda Perlukan Supplement


kenapa anda perlukan supplement
"Perlu ke ambil supplement , hari-hari saya sihat je, tak sakit. Alhamdulillah."
"Ambil supplement ke tak ambil supplement sama je."
"Ambil supplement pun sakit juga."
"Pergi hospital pun doktor bagi vitamin juga. Free lagi"
"Orang yang banyak penyakit je kena ambil supplement"
"Tak pandai la bab-bab nak ambil supplement ni"


7 SEBAB MENGAPA ANDA PERLUKAN 'SUPPLEMENT'?


1) Badan kita memerlukan dos vitamin yang lebih tinggi daripada yang boleh diperolehi daripada makanan. Contohnya vitamin C dan E yang diperolehi daripada makanan sahaja tidak mencukupi untuk memberi kesan pencegahan dan penuaan


2) Buah-buahan dan sayuran yang ditanam di atas tanah yang tidak subur mengandungi bahan galian yang kurang berbanding dengan buah-buahan dan sayuran dari tanah yang subur.Racun perosak , racun serangga  dan bahan pencemar mempengaruhi kualiti  buah & sayuran tersebut.


3) Zat makanan mudah hilang semasa proses pengangkutan ,penyimpanan dan penyediaan. Vitamin C dan enzim mudah dimusnahkan oleh haba semasa memasak.


4) Pengambilan pil penahan sakit, ubat-ubatan ,alkohol dan antibiotik boleh menganggu penyerapan zat makanan. Amalan diet  yang tinggi kafein, lemak , gula dan garam dapat mengurangkan simpanan zat makanan dalam tubuh.


5) Pengambilan makanan seharian yang tidak seimbang serta mengikut piramid makanan yang dicadangkan.


6) Gaya hidup masa kini dengan kehigupan yang sibuk, jarang memasak di rumah dan lebih gemar kepada makanan segera yang tinggi kandungan MSG.


7) Bagi yang bekerja, makan tengahari selalunya di luar dan malam memasak seringkas yang mungkin, maka pengambilan makanan seimbang tidak dititikberatkan.


Kalau anda terlepas & bebas  dari 7 sebab di atas, maka anda TIDAK PERLUKAN SUPPLEMENT

Jom check apa yang kita makan hari-hari , sekiranya makanan seharian yang kita ambil sudah mencukupi  dengan kriteria  nutrisi yang diperlukan oleh badan maka anda tak payah nak susah-susah telan supplement.

Sihat adalah nikmat yang Allah bagi, jangan sia-siakan nikmat yang Allah bagi. Bila sihat nak ibadat pun mudah untuk disempurnakan.

Cuba bayangkan kita solat time sihat dan solat time sakit. Mana lagi kita suka & inginkan??

Sihat & sakit adalah daripada Allah. Allah yang turunkan penyakit ,Allah yang bagi kesembuhan. Kita manusia berikhtiar dan berusaha untuk menjaga kesihatan kita.

Badan kita hanya pinjaman dari Allah, muhasabah dan tanya pada diri "bagaimana aku menjaga amanah yang dipinjamkan oleh Allah?"

Anda pilih nak makan SIHAT @ makan SEDAP

Jangan berkira bab makan sihat

Kerana  yang  paling  berharga adalah kesihatan  badan kita. =)




Kenapa perlukan supplement




Bahijah Marzuki
Your Shaklee Independent Distributor
SID1034684

Facebook: Nur Bahijah Marzuki
Emel: masterbahijah@gmail.com
SMS/  Whatssap 014-8281356

Pengedar Shaklee Nilai, Bangi, Seremban, Kajang dan Putrajaya
7 Sebab Kenapa Anda Perlukan Supplement? 7 Sebab Kenapa Anda Perlukan Supplement? Reviewed by bahijah on 5:51 AM Rating: 5

No comments:

Social

Powered by Blogger.