Gallery

Susahnya mencari rezeki....

“Kalau kita rasa dalam hidup sehari-hari dah cukup susah dalam mencari rezeki,cuba lihat ada lagi orang lain yang lagi susah mencari rezeki”

Pagi tadi dalam perjalanan nak ke pejabat, Allah takdirkan saya bertemu dengan seorang pak cik tua bawa motor, pada motor dia tergantung kuali buruk, botol-botol minyak, botol soflan.

Gigih pak cik tu nak imbangkan motor sambil tangan mencari-cari botol plastik @ barang besi buruk yang boleh dijual dalam tong sampah.

Subhanallah, saya terfikir , berapa ringgit  pak cik dapat dalam sehari hasil jual botol2 plastik dan besi buruk. Cukup ke pak cik  bagi makan dekat anak isteri dia andai hasil pencarian botol plastik dan besi buruk  tak banyak hari ini??

Gigihnya seorang orang tua yang keluar awal pagi mencari rezeki untuk anak isteri di rumah. Pukul berapa agaknya pak cik tu bangun nak cari barang-barang recycle?

Saya andaikan umur pak cik ni sama dengan umur ayah. Ayah dah bersara dari bekerja sekarang dapat duduk rumah dan banyak masa ke masjid.

Rasa sedih sangat sepatutnya pak cik tu duduk rumah berehat dan ada orang yang jaga dan bantu makan minum dia tanpa perlu bekerja berat, tapi pak cik tu masih membanting tulang mencari rezeki untuk anak-anak di rumah.

Hal ini sangat memberi pengajaran kepada saya supaya  lebih kuat bekerja di usia muda. Sebab apa? Sebab saya nak teman ibu ayah di kala usia meningkat tua, saya nak jaga sendiri ibu ayah. Kalau ibu ayah sakit saya nak urus sendiri. Saya akan berjuang habisan untuk capai  “KEBEBASAN KEWANGAN dan KEBEBASAN MASA” supaya tidak lagi terikat dengan waktu ofis.



Memamg betul ni soal rezeki dan takdir, semua Allah tetapkan. Tapi sangat rugi kalau kita  yang sedar time muda ni tidak berubah dan ambil iktibar. Sekurang-kurangnya kesempatan di hari muda ni kita tak sia-siakan begitu sahaja.

Saya sangat terkilan kalau kita yang muda ni beralasan tidak mampu mengubah hidup masing-masing sedangkan Allah dah kudrat yang masih gagah.Jangan nanti satu tahap kita terpaksa meminta-minta dengan orang lain. 

Hargailah nikmat muda dan nikmat sihat yang Allah bagi. Allah dah hamparkan rezeki di atas muka bumi ni, kerja kita menjemput rezeki dengan penuh ketaatan padaNya.

Jom UBAH.


Merancang nak buat side income hanya dari rumah??

Online je…contact saya, saya sedia membantu.
Susahnya mencari rezeki.... Susahnya mencari rezeki.... Reviewed by bahijah on 2:05 AM Rating: 5

No comments:

Social

Powered by Blogger.